یزدفردا: در پی انتشار خبر الزام به سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، بازار خریدوفروش کارت سوخت در کشور بسیار داغ شده است.

به گزارش یزدفردا: «جواد اوجی»، وزیر نفت دولت سیزدهم، طی روزهای گذشته از الزام مالکان خودروها به سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی خبر داد. در پی انتشار این خبر، بازار خریدوفروش کارت سوخت در کشور بسیار داغ شده است.

پس از انتشار این اظهارات از سوی وزیر نفت، اخباری در جامعه منتشر شد که از جمع‌آوری کامل کارت سوخت جایگاه‌ها تا 10 روز آینده حکایت داشت. این اخبار و شایعات مختلف باعث ایجاد ترس بین مالکان خودروها شده است؛ به‌خصوص افرادی که به دلایلی هنوز کارت سوخت در اختیار ندارند. از آنجایی که روند صدور و تحویل کارت سوخت بسیار زمان‌بر است و پمپ‌بنزین‌ها نیز یک کارت سوخت اضطراری دارند، واکنش کاربران به تصمیم وزارت نفت چندان دور از انتظار نبوده است.

باید به این نکته توجه داشت که براساس قانون بودجه 1403، نخست بایستی مدت‌زمان صدور کارت سوخت به یک هفته کاهش پیدا می‌کرد و پس از آن الزام به سوخت‌گیری با کارت شخصی در سراسر کشور اجرایی می‌شد. درحالی‌که وزارت نفت پیش از آنکه فرایند صدور کارت سوخت تسهیل شود، تصمیم گرفته است که سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی را الزامی کند. انتشار اخباری پیرامون الزام به سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، باعث رونق دلالی و کسب سود از خریدوفروش کارت سوخت شده است.

نگاهی به آگهی‌های فروش کارت سوخت

درحال‌حاضر قیمت کارت سوخت‌های فروشی با توجه به میزان بنزین ذخیره‌شده در آن‌ها و مدت استفاده کاربر متفاوت است. ارزان‌ترین کارت سوخت فروشی حدود سه میلیون تومان قیمت دارد. این نرخ‌ها با افزایش میزان ذخیره بنزین و همچنین مدت‌‌زمان استفاده کاربر، به 20 میلیون تومان نیز می‌رسند. برای مثال، اگر بخواهید یک کارت سوخت را به مدت شش ماه خریداری کنید، باید مبلغ 15 میلیون تومان را برای خرید این کارت بپردازید.

نکته جالب در مورد آگهی‌های فروش کارت سوخت، فروش کارت سوخت مربوط به تاکسی‌ها و خودروهای مسافربری است. به‌ عنوان مثال، یک راننده آژانس کارت سوخت خود را به مبلغ ماهانه 500 هزار تومان آگهی کرده است. سهمیه این کارت سوخت ماهانه 400 لیتر است و در شبانه‌روز سه بار قابلیت سوخت‌گیری دارد. برخی افراد دیگر نیز کارت سوخت خود را در پلتفرم‌های آنلاین به مزایده گذاشته‌اند و آن را به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌فروشند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا